Η παραβολή του μεγάλου δείπνου, που διαβάζεται τη σημερινή Κυριακή, Κυριακή των αγίων Προπατόρων, συμβολίζει την Εκκλησία, πού εκφράζεται στο μυστήριο της θείας Ευχαριστίας. Δηλαδή, η πρόσκληση να συμμετάσχουν στο μεγάλο δείπνο είναι πρόσκληση, για να γίνουν μέλη της Εκκλησίας και να φάγουν το Σώμα του Χριστού και να πιουν το αίμα Του. Άρα, να γίνουν μέλη, για να αξιωθούν να κοινωνήσουν, να λάβουν τη ζωή. Και δεν νοείται μέλος της Εκκλησίας, αν δεν συμμετέχει στο μεγάλο δείπνο , αν δεν κοινωνεί. Τρεις θέσεις πρέπει να υπογραμμίσουμε με την σημερινή ομιλία.
Πρώτο. Η θεία Λειτουργία είναι ένα Δείπνο. Λέγεται και Θεία Ευχαριστία, γιατί ευχαριστούμε τον Θεό και προσφέρουμε τον εαυτό μας και τα δώρα μας σ’ Αυτόν, και θεία Κοινωνία, γιατί κοινωνούμε το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Κάθε φορά που ερχόμαστε στον Ιερό Ναό για να λειτουργηθούμε, ερχόμαστε για να δειπνήσουμε. Να πάρουμε τροφή για να ζήσουμε και να απομακρύνουμε το φάσμα του θανάτου. Ο Χριστός λέγεται αμνός που προσφέρεται για θυσία. Το μέρος που γίνεται η θυσία λέγεται Αγία τράπεζα, δηλαδή τραπέζι. Η πρόσκληση, για να ενωθούμε με τον Χριστό προσφέρεται με της εξής λέξεις: «Λάβετε φάγετε» και « πίετε εξ αυτού πάντες».
Δεύτερο. Στη Θεία Ευχαριστία, επομένως, δεν πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι πού παρακολουθούν απλώς σαν θεατές ή απλώς και προσευχόμενοι, αλλά πιστοί πού ζουν το Μυστήριο και κοινωνούν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Έτσι και η Εκκλησία συνέδεσε κάθε αμαρτία με την απομάκρυνση από την θεία Κοινωνία. Εκείνοι πού αμαρτάνουν δείχνουν ότι δεν αγαπούν τον Θεό, αφού δεν τηρούν τις εντολές Του. Άρα, αφού δεν έχουν αγάπη δεν μπορούν να ενωθούν με την Αγάπη. Δεν μπορούν να κοινωνήσουν. Όταν κανείς μετανοεί,τότε κοινωνεί.
Τρίτο. Εκτός από την αμαρτία δεν υπάρχουν αλλά εμπόδια για τη Θεία Κοινωνία. ΄Η μάλλον δεν πρέπει να υπάρχουν. Ούτε τα υλικά αγαθά ( αγρόν ηγόρασα), ούτε η εργασία (ζεύγη βοών ηγόρασα), ούτε ο γάμος (γυναίκα έγημα). Στην Ορθόδοξη Εκκλησία και τα τρία αυτά δεν απορρίπτονται, ούτε λατρεύονται, αλλά προσφέρονται σαν δοξολογία στον Θεό. Οι σημερινοί, βέβαια, άνθρωποι τα θεωρούν εμπόδια για να εκκλησιαστούν και να κοινωνήσουν των αχράντων Μυστηρίων. Ιδίως αυτό λέγεται για τον γάμο. Αλλά οι Πατέρες λένε ότι, αν ο γάμος ήταν κακός και εμπόδιο για την σωτηρία μας, δεν θα το ευλογούσε ο Θεός. Το ότι τον ευλογεί ο Θεός σημαίνει ότι σώζεται ο άνθρωπος και μέσα στο γάμο. Μα γι’ αυτό και ευλογήθηκε.
Αδελφοί μου, μην προφασιζόμαστε. Δεν φταίνε ούτε τα υλικά αγαθά, ούτε η εργασία, ούτε ο γάμος. Φταίει ο άρρωστος και αμαρτωλός εαυτός μας. Αν τον θεραπεύσουμε θα μπορούμε να κοινωνούμε και να είμαστε πραγματικά μέλη της Εκκλησίας, δηλαδή καλεσμένοι στο μεγάλο Δείπνο.
Αρχιμανδρίτης Νεκτάριος Μπακόπουλος
Πατήστε ΕΔΩ για μορφή pdf.