Όλοι γνωρίζουμε, αγαπητοί μου αδελφοί, ότι η προσευχή κάνει θαύματα. Πόσο μάλλον όταν η προσευχή αυτή είναι συνδεδεμένη με την μετάνοια, αλλά και την πίστη. Αυτό αποδεικνύεται πολλές φορές μέσα απο τα θαύματα του Ιησού Χριστού στην Καινή Διαθήκη. Τα θαύματα είναι η επιβεβαίωση της πίστης στον άνθρωπο και όχι η «επίδειξη» δύναμης του Θεού στους ανθρώπους. Δεν έχει ανάγκη ο Θεός να δείξει την δύναμη Του, αλλά εμείς έχουμε ανάγκη να νιώσουμε και να βιώσουμε την χάρη και την ενέργεια Του στην αμαρτωλή ζωή μας.
«Αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου.»
Ο Ιησούς ως παντογνώστης, βλέπει την ψυχή του παραλυτικού, η οποία είναι αμαρτωλή, να διστάζει να ζητήσει την συγχωρέση, αλλά και την ίαση του. Αυτό το καταλαβαίνουμε απο το ότι ο Κύριος του λέει να έχει θάρρος. Αμέσως μετά, βλέποντας και την πίστη των ανθρώπων που τον κουβαλούσαν, ο Κύριος επιτελεί το θαύμα.
Ναι αδελφοί μου. Η πίστη μας μπορεί να σώσει και τον συνάνθρωπο μας. Πολλές φορές λέμε ότι δεν μπορώ να κάνω τίποτα για να βοηθήσω τον άλλον. Έχεις όμως ένα πολύ ισχυρό όπλο και αυτό είναι η προσευχή για τον πλησίον μας. Ήταν ακριβώς τότε που συντελέστηκε το μεγάλο θαύμα, λόγω και της πίστης των συνανθρώπων του παραλυτικού, το οποίο, όπως είδαμε, δεν περιορίστηκε μόνο στη σωματική, αλλά επεκτάθηκε και στην ψυχική θεραπεία. Πρώτα έχει σημασία η ψυχή γι’ αυτό και ο Χριστός συχωράει πρώτα τις αμαρτίες του παραλυτικού και μετά το άρρωστο σώμα του. Πολλές φορές συνέπεια της αρρώστιας και τις δυσκολίας είναι και ο ψυχικός θάνατος, η αρρώστια της ψυχής, η οποία παρασύρει το σώμα. Με αυτό τον τρόπο αποκαλύφθηκε και η εξουσία του Κυρίου. Είναι «Ο Θεός των πνευμάτων και πάσης σαρκός…», είναι ο Μεσσίας, ο οποίος εξουσιάζει και τις ψυχές και τα σώματα.
Λίγο πιο κάτω βρίσκονταν οι γραμματείς και οι φαρισαίοι, οι οποίοι δεν χάρηκαν βέβαια με την θεραπεία του παραλυτικού, αλλά αντιθέτως διάφοροι βλάσφημοι λογισμοί ερχόντουσαν στο μυαλό τους. Ήταν πωρωμένοι εναντίον του Χριστού όπως πολλοί άνθρωποι σήμερα είναι πωρωμένοι εναντίον και της Εκκλησίας και ειδικά στα θαύματα. Αυτή ακριβώς η πώρωσή δεν τους επέτρεπε να έχουν αυθεντική ενόραση πραγμάτων και γεγονότων και επομένως να μην είναι σε θέση να δουν την πραγματικότητα που εκτυλισσόταν μπροστά τους. Γι’ αυτό και εξέφρασαν την κακία τους αμέσως: «ούτος βλασφημεί. Τίς δύναται αφιέναι αμαρτίας, ειμή ο Θεός;» Η πλάνη τους πήγαζε από την αδυναμία τους να αναγνωρίσουν τη Θεότητα του Κυρίου, ο οποίος τους έλεγξε αυστηρά για τις πονηρές τους σκέψεις.
Τέλος, ο Θεός, δίνει την εξουσία Του στους ανθρώπους, και της αφέσεως των αμαρτιών και της σωματικής θαυματουργίας. Έχουμε τόσα πολλά παραδείγματα στις μέρες μας απο σύγχρονους αγίους, οι οποίοι μέσω της προσευχής και της πίστης θαυματουργούν. Αυτή η δύναμη παραχωρείται στους ανθρώπους, μέσω του Αγίου Πνεύματος. Ένα χάρισμα του Αγίου Πνεύματος είναι η ιαματική θαυματουργία, αλλά και η συγχώρεσή των αμαρτιών. Ο Θεός θαυματουργεί στη ζωή μας, τόσο μέσα από ανθρώπους χαρισματικούς, όσο και μέσα από τα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, κυρίως δε με την Εξομολόγηση και την Θεία Ευχαριστία, που αποτελούν το θεραπευτήριο της ψυχής μας.
Θαρσείτε, λοιπόν, αδελφοί μου. Πρέπει να έχουμε πίστη, χωρίς αμφιβολίες, διότι χωρίς πίστη είναι αδύνατο ο άνθρωπος να μπορέσει να πορευθεί σ’ αυτή ζωή αλώβητος απο τα πυρά του διαβόλου και της σύγχρονης αμαρτωλής κοινωνίας. Δεν πρέπει να έχουμε μόνο μέριμνα για τις βιοτικές μας ανάγκες, αλλά πρωτίστως πρέπει να έχουμε έγνοια την κατάσταση της ψυχής μας και των πνευματικών αγαθών μας. Εάν δεν κάνουμε χώρο στη ζωή μας για το Χριστό δεν θα μας επισκεφθεί ποτέ η Χάρις του Θεού.
Κάντε χώρο στη ζωή σας αδελφοί μου, για την Μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας μας, για εξομολόγησή και Θεία Κοινωνία, τα οποία αποτελούν το σώμα του Χριστού, και ο Χριστός θα μας προσφέρει απλόχερα στον καθένα μας το διαρκές θαύμα της σωτηρίας και της αιώνιας ζωής. Αμήν.
Αρχιμ. Θεοτόκης Φαίδωνος